Mikä ihmeen Digi Julkisivu

ja mitä hyötyä hyvästä julkisivusta on sinulle?

Valitsin mainostoimistoni nimeksi Digi Julkisivu ei pelkästään siksi että digimarkkinointi ja monet muut hyvät nimet oli jo varattu, mutta erottuakseni muista saman alan tekijöistä. Eikä kyse ole digi osasta, sillä netti näkyvyyttä tarjoavia yrityksiä kyllä tänä aikana riittää, vaan siitä miten ajatus fyysisen julkisivun tärkeydestä yhdistyy myös digitaaliseen internetissä toimivaan ympäristöön.

Sinun digitaalinen julkisivusi voidaan jakaa seuraaviin kolmeen perusrakenne osaan:

1. Nettisivu
2. Näkyvyys
3. Sisältö

Näistä kaikkien täytyy olla rakennettuna, jotta hyvä
julkisivu täyttää tehtävänsä. Tehtävä tietenkin on myynti, mikä on kaiken
markkinoinnin ydin, soveltuen myös yhteisöihin ja ei kauppalisiin yhdistyksiin, silloin ”myytävä” kohde on jokin viesti, ajatus tai muu tavoite.

Eli voit soveltaa näitä periaatteita omaan toimintaasi, vaikka käyn niitä nyt läpi yrittäjän näkökulmasta. Jokainen näistä peruspylväästä ansaitsee oman kirjoituksena, joten tutustuthan lisää sinua kiinnostaviin aiheisiin, mutta otetaan nyt aiheesta kokonaiskuva, jotta näemme mitä hyötyä on pyrkiä rakentamaan digitaalisista julkisivua.

1. Nettisivu

Yrityksesi kotisivu on ehdoton perusrakenne yrityksesi netti näkyvyydessä, mutta toisaalta täysin hyödytön jos se ei ole löydettävissä (kohta 2) tai sen sisältö ei edistä tavoitteitasi (kohta 3). Nettisivu onkin runko muulle myyntiä edistävälle sisällölle ja sen tavoite itsessäänkin on juuri edistää myyntiä. Sivusto ei siis saa harhauttaa asiakkaan huomiota moneen suuntaan tai jättää tavoitettaan epäselväksi. Parturi yrittäjän nettisivu, jonka tavoite on saada asiakkaat soittamaan ja tilaamaan aika, täytyy tehdä tämä heti selväksi. Se ei tarkoita, etteikö sivulla olisi muuta myyntiä tukevaa sisältöä, joka auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen eli vahvistaa vielä epävarmojen asiakkaiden ostopäätöstä. Mutta kun asiakas on ostamiseen valmis, ehkä nähtyään kuvia paikasta ja luettuaan asiakaskokemuksia, täytyy sivuston tehdä tämä hänelle helpoksi.

Nettisivua voitaisiin verrata kaupan näyteikkunoihin, joiden tarkoitus on herättää asiakkaan huomio ja sen jälkeen ohjata hänet sisään kauppaan. On aivan selvää että kaupan ovi on oltava asiakkaalle helposti löydettävissä pelkkä visuaalisesti hieno kaupan ulkokuori ei riitä. Nettisivuilla ei pidä pelätä näyttää heti ja selvästi ostoon johtavaa ovea. On myös parempi että kaupalla on vain yksi huoliteltu näyteikkuna kuin kymmenen tyhjää tai keskeneräistä ikkunaa. Yleinen sudenkuoppa, josta yrittäjä löytää itsensä ostettuaan hienon ja laajan kotisivu paketin, onkin ettei hänellä kuitenkaan ole mahdollisuutta tuottaa hyvää sisältöä koko sivuston laajuuteen.

2. Näkyvyys

Jos nettisivuston tehtävä on myydä, täytyy sivusto saada oikeiden asiakkaiden näkyville. Vaikka yrittäjä satsaisi tuhansia euroja nettisivuun on se täysin hyödytöntä, jos kukaan ei löydä sivua. Markkinoinnin tavoitteena on tarjota ratkaisua asiakkaiden nimenomaisiin ongelmiin, joten jos tarve on hiustenleikkuu, on panostettava siihen, että yrityksen nettisivut löytyvät hakusanalla parturi paikkakunta. SEO:n lisäksi on muitakin tapoja ohjata liikennettä sivuille kuten ostetut mainokset (google ads, YouTube- ja Facebook mainokset) ja yrityksesi omat somekanavat. Kiinnostava ja asiakkaille hyödyllinen YouTube video voikin saada juuri palvelujasi tarvitsevat asiakkaat löytämään nettisivusi.

Tätä voitaisiin verrata kivijalka kaupan hyvään sijaintiin kaupungin keskustassa, mitä enemmän asiakkaita näkee kaupan sitä todennäköisempää, että palvelua tarvitsevat asiakkaat tulevat sisään, myös ne jotka eivät sillä hetkellä tee ostopäätöstä saattavat myöhemmin palata, koska kaupan julkisivu jäi heidän mieleensä. Nettimaailmassa haluamme sen lisäksi että mahdollisimman monet löytävät meidät, olla juuri tärkeimpien asiakas ryhmiemme näkyvillä, ja mielellään toistuvasti.

3. Sisältö

Netti näkyvyys tarvitseekin siis jatkuvaa työskentelyä ja siinä keskiössä on uuden sisällön tuottaminen niin nettisivuille kuin erilaisiin some kanaviin. Sisällön muokkaus on juuri yksi hakukoneoptimoinnin toiminto, jolla oikeat asiakkaat löytävät paremmin luoksesi. Hyvä sisältö on myös mikä saa ihmisten huomion kiinnittymään ja hänet lähtemään ostajan polulle. Ei kannata pidättää tietämystä jota voisit jakaa toisille, se varmasti ajan myötä tulee takaisin ja hyödyttää myös sinua. Ilmainen opastus video YouTubessa voi saada aiheesta kiinnostuneet tulemaan sivuillesi ja tilamaan palveluitasi. Sisällön tuottaminen voi tuntua haastavalta, aloita siitä että olet oma itsesi ja puhut sinua kiinnostavista asioista. Elä pelkää sitä että jotkut saatavat olla eri mieltä siitä mitä sanot, on parempi löytää ne jotka ovat todella kiinnostuneita siitä mitä sinä teet, kuin olla tasainen kaikkia miellyttävä ja unohdettava.

Tuottamasi digitaalinen sisältö, on kuin kaupan kirjo eri asiakkaille suunniteltuja tuotteita. Huomiota herättävimmät ovat näyteikkunassa eli nettisivusi etusivulla. Ja eri asiakkaat löytävät juuri heidän tarpeitaan vastaavat tuotteet, joka johtaa ostopäätökseen, eli sisältösi vetoaa ihmisiin, jota kautta heistä tulee asiakkaitasi. On huomattava, että sisältösi on oltava linjassa pää myynti tavoitteesi kanssa sen sijaan että koetat kalastella mahdollisimman kirjavaa parvea joka ei kuitenkaan tartu pysyvästi sinun asettamaasi lopulliseen myyntikoukkuun.



Tätä yrityksien tarvitsemaa kokonaiskuvaa netti markkinointiin ei mielestäni korosteta tarpeeksi, varsinkaan ne jotka myyvät kotisivun suunnittelu palveluita. Haluan omassa nettisivujen teko palvelussani ottaa huomioon yrittäjien todelliset tarpeet ja tarjota arvoa heidän tekemiinsä markkinointi investointeihin. Siksi tämä kirjoitus ja intoni aiheen puolesta.

Kokonaislaatuinen digi julkisivun rakentaminen ei ole vain isojen yritysten ja suurien rahamäärien tavoitettavissa vaan jokainen yrittäjä voi saada omia tavoitteitaan vastaavan julkisivun ja myös pystyy kehittämään ja rakentamaan sitä. Oikeilla tavoitteilla tämä on mahdollista ja mitä nopeammin aloittaa sitä nopeammin hyöty alkaa vaikuttamaan ja paremmin alkaa erottua kilpailijoista. Olethan siis rohkeasti yhteydessä, niin aloitetaan työskentely julkisivusi hyväksi.